"Å lete og samle er noe helt for seg selv, fordi man ikke ser annet enn det man leter etter. Hvis man plukker tyttebær, ser man bare det som er rødt, og hvis man leter etter knokler, ser man bare det hvite; hvor mann enn går, ser man ikke annet enn knokler" (Fra Sommerboken, Tove Jansson)

Og å samle på trær - det er også slik. Det er lett, fordi man er garantert å finne noe når man samler på helt vanlige trær i byer og skoger. Det er likevel spennende, detaljene springer fram på en annen måte enn før, for når man samler på noe, ser man ikke annet enn det man leter etter!

tirsdag 28. juni 2011

Mitt svar på spørsmålet: Hvorfor må jeg vite dette?

En nøtt: Hvilke trær er plantet i Lars Hillesgate? Vokser på
begge sider av veien!
Hvorfor må jeg vite dette? Hva er nyttig og unyttig kunnskap? Einar Johan sendte meg en epost etter forrige innlegg og skrev med store bokstaver: "Man trenger ikke vite NOE om trær".  

I granskogen - Langeskogen.
Slik er det med plantet skog.
Ikke noe sted for langsom og privat elskov
som i "Guds bamhjertiget, Vargskinnet".
Heller ikke som i sangen:
"den ville graneskog / er nu så deilig sval"
Ser ut som en scene fra "The Road"

Å se forskjeller. Det er noe av det viktige man kan lære i livet. Livet blir bedre om vi ser forskjeller på ting. At menneskene rundt oss trer fram med sine ulikheter og variasjoner. Å gå på et galleri og se på bilder kan være fint. Å gå der samen med noen som har kunnskap og kan peke på det spesielle og unike i de ulike verkene, det er kjempeflott. Som 25-åring var jeg i Italia med Inga, som hadde studert kunsthistorie. Hun lærte meg hvordan jeg skulle gjenkjenne renessansebygg. Det var stor forskjell på å gå rundt i Firenze etter det. Det handler også om å se forskjeller, å gjøre verden omkring rikere.

Kulturkunnskap. Når folk ikke ser forskjell på trær, hva ser de for seg når trær blir nevnt? Hillevi og Trond (Guds bamhjertighet / Ekman) elsker under en gran. Det er forskjell på å krype inn under en stor gran med grener som subber i bakken, og en furu med grener som vender oppover. For privatlivet, mener jeg...


Smak på dette:
"Eg er grana, mørk og stur / du er bjørka, du er brur / under fager himmel / Båe er vi norsk natur" (Tor Jonsson) og dette:
"Eg er treet, mørk og stur / du er treet, du er brur / under fager himmel. / Båe er vi norsk natur". Litt upresist, spør du meg!

En annen ting er kunnskap om miljøet. Vi vet at mange arter forsvinner fra floraen vår. Men hva gjør det? Hvilken rolle spiller det at artsmangfoldet er truet, vi som ikke engang ser forskjeller på de mest vanlige trærene? Eik, lønn, furu, gran, bjørk, selje etc--) Det er grønt. Det får holde!

Jeg leste i dag på forskning.no at asken er truet av plutselig truende sopp! Hva er en ask?


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar