"Å lete og samle er noe helt for seg selv, fordi man ikke ser annet enn det man leter etter. Hvis man plukker tyttebær, ser man bare det som er rødt, og hvis man leter etter knokler, ser man bare det hvite; hvor mann enn går, ser man ikke annet enn knokler" (Fra Sommerboken, Tove Jansson)

Og å samle på trær - det er også slik. Det er lett, fordi man er garantert å finne noe når man samler på helt vanlige trær i byer og skoger. Det er likevel spennende, detaljene springer fram på en annen måte enn før, for når man samler på noe, ser man ikke annet enn det man leter etter!

søndag 5. juni 2011

Lind - lind - overalt hvor jeg ser er det lind!

Jeg har fått lind på hjernen. Overalt hvor jeg snur meg ser jeg lindetrær. På skoleplassen på Søreide! Ved Oasen. Og overalt i byen. Lind!  De fleste lindetrærene i byen er beskåret, men det er også store, flotte eksemplar av fullvoksen lind. Mye parklind, men også vanlig lind.

Har du sett de to kjempestore lindetrærene på hver sin side av Musikkpaviliongen?  

Hvor har øynene mine vært, at jeg ikke har sett hvor ufattelig mye lindetrærene er brukt i byen. Og så rart at det nesten ikke er noen som kan gjenkjenne en lind. 

Kanskje fordi linden har mange former. Skulpturelle stammer på nylig beskårede trær. Runde former på trær som har vært beskåret for noen år siden. Store, kjegleformede trær som har fått vokse fritt.  

Det er to blad i Norge som er hjerteformet. Det er bjørkebladet, og det er lindebladet. Lindebladet er større enn bjørkebladet, og parklinde-bladet er størst. Men tenk på hjertet. Tenk på hjerteformen. Da husker man det.


Rundt hele Lille Lungegårdsvann er det plantet rekker / alleer med lind. De fleste er beskåret, men det er også fullvoksne linder her, f.eks ved 
Bergen Rhododendrarium ved Kaigaten/Biblioteket, og i andre enden av Kaigaten er det også flotte store linder.

I Olav Kyrres gate, bak kafeen Michelsen, vokser det flere vanlige linder, ubeskåret. På andre siden av gaten står det en rekke med parklind, beskåret i år. Umiddelbart ser det ut som helt ulike typer trær, men det er lind, lind, lind!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar