"Å lete og samle er noe helt for seg selv, fordi man ikke ser annet enn det man leter etter. Hvis man plukker tyttebær, ser man bare det som er rødt, og hvis man leter etter knokler, ser man bare det hvite; hvor mann enn går, ser man ikke annet enn knokler" (Fra Sommerboken, Tove Jansson)

Og å samle på trær - det er også slik. Det er lett, fordi man er garantert å finne noe når man samler på helt vanlige trær i byer og skoger. Det er likevel spennende, detaljene springer fram på en annen måte enn før, for når man samler på noe, ser man ikke annet enn det man leter etter!

fredag 29. juli 2011

Linden blomstrer i Bergen nå. Dufter så det kjennes overalt

Lindeduften er så søt og eggende og brer seg over store områder. Nå blomstrer linden i Bergen. Elin og jeg snakket om det forrige uke. Men senere da jeg gikk under lindene på festplassen var det glemt. Heldigvis trenger man ikke huske slikt, for hmm, sniff, sniff, hva er det for en deilig duft? Jeg stoppet opp med nesen i været og snuste rundt. Å, så godt det luktet! Så husket jeg det og så opp: Linden blomstrer! Linden blomstrer!                                                              
Jeg vet at jeg i min lindebegeistring og lindeiver for lenge siden burde trukket frem den ultimate lindehistorien,  som kanskje er fra På sporet av den tapte tid. Smaken av Madeleine-kake og lindete får fortelleren til å huske ting fra barndommen som hadde blitt helt borte. Det er en klassisk historie om hvordan minnet fungerer. Hvordan luft og smak kan få minnet, og følelser knyttet til minnene, til erindringen, frem.  

Men jeg tenker mest på naboen min, Theis,  når jeg går forbi en duftende lind. Den første sommeren i gaten jeg bor, og jeg gikk forbi hans tre. Det duftet så vidunderlig. "Er du glad i trær", spurte Theis meg. "Ja, det er jeg", svarte jeg. Men senere tok han treet, som vokste for nær ledningene. Og nå er Theis borte, Theis som alle ungene var så glad i. Theis som sa: "Det er ok at ungene løper gjennom hagen min. Men jeg vil at de skal si hei til meg når de ser meg i hagen." Alle ungene sa hei til Theis. Lindetreet hans er borte, og Theis er borte. Men linden i byen dufter!

Dersom jeg skulle vært et tre, ville jeg vært en lind. Kanskje det bare er navnet jeg liker så godt? Og de vakre, hjerteformede bladene. Det at treet kan være stort og lite. At det slår nye skudd på gammel ved. At det blomstrer! Jeg ville gjerne vært en lind!


2 kommentarer:

  1. Hei!

    For en fin blogg du har! Du vet vel ikke tilfeldigvis hvilket treslag som står oppover i Haugeveien på Nordnes - forbi Galgebakken? Jeg trenger det til noe jeg skriver på - og er i Oslo nå.

    Med vennlig hilsen Anette F

    SvarSlett