"Å lete og samle er noe helt for seg selv, fordi man ikke ser annet enn det man leter etter. Hvis man plukker tyttebær, ser man bare det som er rødt, og hvis man leter etter knokler, ser man bare det hvite; hvor mann enn går, ser man ikke annet enn knokler" (Fra Sommerboken, Tove Jansson)

Og å samle på trær - det er også slik. Det er lett, fordi man er garantert å finne noe når man samler på helt vanlige trær i byer og skoger. Det er likevel spennende, detaljene springer fram på en annen måte enn før, for når man samler på noe, ser man ikke annet enn det man leter etter!

mandag 23. mai 2011

Hassel. Åpner dører til andre verdener

I Deverry-sagaen spiller Katarina Kerr på keltisk mytologi der hasselen er en dør til andre verdener. Etter det kan jeg ikke se et hasseltre uten å få en liten spenning i meg!

Hassel er dessuten et nydelig lite tre. De store, lysegrønne bladene. Vifteformen.


På Knappen vokser det hasseltrær. På en liten glenne, ved en kanonstilling fra krigen og noen ruiner. I et strekk på kanskje hundre meter har jeg sett fire hasseltrær.

Men i kanonstillingen er det populært å grille, så de to nærmeste hasselene blir stadig angrepet av ivrige barn og voksne med kniv, på jakt etter grillspyd. Derfor er disse hasseltrærne nokså rufsete i formen. Hvis man ser på bildet til høyre, så bærer treet / busken sterkt preg av at de stadig blir kuttet ned.   
Dette treet har det litt bedre. Det er to trær som vokser ved siden av hverandre, og det står noen meter lenger innover på en sidesti, også ved noen ruiner. Her er det ikke så mange som går, så disse hasselene er faktisk ikke busker, men små trær.

Og her er min egen hassel, en blodhassel. Så om jeg vil delta i "The Wild Hunt" med Dallandra og Evandar, er mulighetene her! Kanskje?  

2 kommentarer:

  1. Eg elskar hassel, og drømmer om ein hassellund under løvsprett med kvitveisteppe på bakken. Enn så lenge har eg berre fem småtrær i potter og tør ikkje heilt plante ut for eg er redd hjorten vil ete dei opp...

    SvarSlett